Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach, rok szkolny 2010/2011
Plan pracy dydaktyczno wychowawczy świetlicy szkolnej
I semestr
„Nauka oznacza zawsze robienie wielu rzeczy naraz"
Dale Le Fevre
Celem głównym pracy świetlicy szkolnej jest zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki, odpowiednich warunków do odpoczynku i relaksu, działalności kreatywnej, twórczej i rozwijania zainteresowań oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych dziecka.
Cele szczegółowe:
- espektowanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka przejawiających się w różnych aspektach jego działalności (zabawa, wypoczynek, zainteresowania);
- zapewnienie warunków do rozwoju intelektualnego i kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie kreatywności dzieci i ich twórczej inwencji;
- podejmowanie działań kompensacyjnych, czyli wyrównywanie braków w rozwoju społecznym, emocjonalnym i fizycznym;
- przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu;
- tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dialogu oraz dochodzenia do kompromisu, kształtowanie zachowań asertywnych i orzucanie postaw niewłaściwych społecznie;
- wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i poczucia przynależności narodowej i patriotyzmu lokalnego oraz szacunku do dziedzictwa kulturowego;
- rozumienie konieczności ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami i nadmierną eksploatacją, podejmowanie działań proekologicznych;
- przygotowanie do życia we współczesnym świecie, wypełniania ról społecznych, kształtowanie świadomości europejskiej oraz właściwego korzystania ze zdobyczy nauki i kultury;
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy innych i swojej;
- motywowanie dziecka do porozumiewania się nie tylko w języku ojczystym i rozbudzenie motywacji do nauki języków obcych
WRZESIEŃ
Wracamy do szkoły.
1. Poznajmy się.
- powitanie nowych członków świetlicy
- zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona)
- zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica
2. Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej.
- regulamin świetlicy, dyżury i obowiązki uczniów świetlicy
- poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy
3. Wakacyjne wspomnienia.
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji
- wakacyjne pamiątki
- malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji
- gry i zabawy na powietrzu
- praca z mapą
4. Przestrzegamy zasad ruchu drogowego .
- przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze
- jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie)
- tworzymy kodeks pieszego
- znaki drogowe - wydzieranie z kolorowego papieru
- gry planszowe związane z bezpieczeństwem na drodze
- prezentacja multimedialna „Lekcja przepisów drogowych"
5. Sprzątamy Świat.
- jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły
- pogadanka tematyczna: „ Dlaczego ludzie śmiecą?"
- wykonanie robota- czyściocha z różnych odpadów
6. Pożegnanie lata.
- moje letnie przygody, luźne wypowiedzi uczniów na temat minionego lata
- malowanie farbami, kredkami scenek z minionego lata
7. Nadchodzi jesień.
- wycieczka po okolicy. Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie, zbieramy jesienne skarby
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie
- rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek o tematyce jesiennej
- układanie krzyżówek z hasłem jesień
- praca z tworzywem przyrodniczym - ludziki, zwierzaki, pocztówki jesienne
- słuchanie utworu Vivaldiego „Jesień" i plastyczna próba jego ilustracji
8.Zajęcia językowe „Ich und du"(ja i ty).
- przedstawiamy się
- witamy się z kolegami i osobami dorosłymi
- witamy i żegnamy się w różnych porach dnia
- poznajemy piosenkę „Guten Morgen"
PAźDZIERNIK
1. Jesienne zmiany w przyrodzie.
- pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie
- wycieczka w teren
- poznajemy pospolite drzewa liściaste, iglaste i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści
- rozpoznawanie jesiennych liści, określanie kształtu, koloru
- wykonanie kompozycji „jesiennej postaci" - naklejanie liści na dużym kartonie
- wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny
2.Jesienne prace w ogrodzie
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie
- rozmowa na temat związków przyczynowo - skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku
- jesienna pogoda - wypowiedzi uczniów na temat pogody (wyjaśnienie pojęcia „szaruga jesienna")
- tworzenie kolorowego parasola na niepogodę
- jesienne skarby - zorganizowanie jesiennej wystawki. Wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu, ogrodu, parku
- wykonanie z masy papierowej dowolnego owocu lub warzywa, wystawa prac
- „Warzywa i owoce" - wiersze Jana Brzechwy. Wspólne zabawy dramowe „odgadnij, jakim jestem warzywem".
3.Dzień Edukacji Narodowej.
- rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy
- kwiatek dla nauczyciela - tworzenie kompozycji z różnych ziaren i przyklejanie ich na powierzchnię pokrytą plasteliną
- portret mojej pani - malowanie farbami
- przeprowadzamy wywiad z nauczycielami naszej szkoły
- rozwiązywanie konkursu fotograficznego „Kiedy pani była mała..."
4.Zajęcia językowe „Mein Haus"(mój dom).
- opowiadamy, gdzie mieszkamy
- przedstawiamy dom swoich marzeń
- określamy nasze samopoczucie
- praca z piosenką „Ich bin Felix"
- odgrywamy miniinscenizacje językowe z udziałem pacynki Theo
LISTOPAD
1.Pamiętamy o tych, którzy odeszli.
- pogadanka na temat obchodów święta zmarłych
- wyjście na cmentarz, złożenie kwiatów, zapalenie zniczy
- poznanie sylwetek osób zasłużonych dla Skalmierzyc (dr Iłowiecki, dyrektor Jabłoński)
- słuchanie nagrań nastrojowej muzyki
- „Cmentarz" - rysunki świecą, malowanie łuny świateł akwarelą
2.W zdrowym ciele zdrowy duch.
- pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią - pogadanka
- głośne czytanie przepisów na surówki i sałatki
- sporządzamy sałatkę owocową
- wykonujemy postać kukiełki - jarzynki
- wykonanie makiety drzewa zdrowia
- zabawy ruchowe na świeżym powietrzu
3.Świetlicowe przyjaźnie.
- swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach
- tworzymy list gończy naszego przyjaciela
- ABC prawdziwego przyjaciela
- konkurs na najładniej pokolorowaną malowankę bajkowych przyjaciół
4.Ptasie odloty.
- żegnamy odlatujące ptaki. Układanie i rozwiązywanie krzyżówek o ptakach.
Wyszukiwanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii multimedialnej
- rozpoznawanie ptaków i ich nazw
- wspólna rozmowa na temat „ Dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę?"
- oglądanie książek o ptakach, albumów...
- wykonanie papierowej składanki ptaka
5.Narodowe Święto Niepodległości.
- opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów
- przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego
- przybliżenie uczniom symboliki barw narodowych i sztandaru szkolnego
6.Andrzejki - zwyczaje ludowe.
- pogadanka na temat tradycji andrzejkowej
- przygotowanie rekwizytów do wróżb
- zabawy i wróżby andrzejkowe
- „Magiczny klucz"- praca plastyczna
7.Zajęcia językowe „ Deutschland" (Niemcy).
- poznajemy Niemcy i kraje niemieckojęzyczne (flaga, stolica, osobliwości)
- wirtualna podróż po krajach niemieckojęzycznych
- praca z piosenką „Niemcy"- niemieckie jodłowanie
- europejskie flagi - wydzieranka
- prezentacja multimedialna „Dzień św. Marcina w Niemczech"
GRUDZIEŃ
1. Witamy białego gościa.
- zapoznanie z historyczną postacią św. Biskupa Mikołaja
- pogadanka na temat jak i kiedy zrodziła się tradycja Mikołajek
- wykonujemy portret św. Mikołaja - praca plastyczna
- pisanie listów do św. Mikołaja - technika swobodnych tekstów
- nauka pakowania prezentu w ozdobny papier
- układanie i rozwiązywanie zagadek tematycznych
2.Boże Narodzenie czas pokoju i miłości.
- rozmowa z dziećmi na temat tradycji wigilijnych w oparciu o doświadczenia z domu rodzinnego
- wykonywanie ozdób choinkowych: aniołek - origami przestrzenne, łańcuch, bombka
- słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd
- projektowanie kartki bożonarodzeniowej - konkurs
- pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy
- zabawy ruchowe: „Zaprzęgi", „Wyścigi na wesoło", „Kto szybciej"
- kolorowe witraże świąteczne
- projekcja filmu „Magiczne drzewo"
3.Zajęcia językowe „Frohe Weihnachten"(Wesołych Świąt).
- poznajemy tradycje świąteczne w Niemczech i innych krajach europejskich
- praca z pastorałka „Stille Nacht"
- wykonujemy wieniec i kalendarz adwentowy
STYCZEŃ
1.Co przyniesie Nowy Rok?
- swobodne wypowiedzi na temat jak witaliśmy Nowy Rok
- rozmowa na temat tradycji i zwyczajów ludowych związanych z okresem karnawału
- wykonywanie masek karnawałowych i kotylionów
- projektujemy strój na zabawę karnawałową
- zabawy zimowe na śniegu i lodzie: rzuty śnieżkami do tarcz, do wyznaczonego celu
2.Hu, hu, cha nasza zima zła
- obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do zimy
- zabawy ruchowe na boisku szkolnym
- zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki, owady i ssaki
- wycieczka po okolicy, podsumowanie poczynionych obserwacji
- jak pomagamy ptakom podczas zimy
- malowanie zimowych drzew różnymi technikami, np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą. Barwy zimne
- rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki"
- „Księga przysłów" - gromadzenie przysłów na każdy miesiąc roku
- zagadki związane z porami roku
- zilustrowanie utworu Vivaldiego „Zima"
3.Bezpiecznie na śniegu i lodzie.
- swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych
- rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad
- gry i zabawy dramowe „odgadnij dyscyplinę sportu"
- zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych
4.Nasza biblioteka.
- swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych książek
- wizyta w bibliotece szkolnej - przypomnienie regulaminu biblioteki szkolnej
- rozmowa na temat roli książki w życiu człowieka. „Książka to najlepszy przyjaciel"
- wykonywanie zakładki do książki
- projektowanie okładek do książek z ulubionym bohaterem lub ilustracji do bajki
5.Pamiętamy o najbliższych - Dzień Babci i Dziadka.
- swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem; rozmowa na temat szacunku względem starszych osób
- burza mózgu „Jak okazać wdzięczność dziadkom?"
- laurka dla babci i dziadka - własna inwencja twórcza
- redagowanie życzeń dla babci i dziadka
- upominek dla babci i dziadka - kwiaty wykonane techniką origami
- zabawy ruchowo- naśladowcze w formie zagadek pantomimicznych - Jak pomagam mojej babci?
6.Zajęcia językowe „ Rund um die Zahlen"(wokół liczb).
- poznajemy liczby od 1 do 12
- liczbowe szaleństwa
- liczby wokół nas - plakat
- nauka wyliczanki „Eins, zwei Polizei"
Plan pracy dydaktyczno wychowawczy świetlicy szkolnej
II semestr
Anita Morawska-Wasielak



