Wtorek, 15.10.2019
Name days: Jadwiga / Leonard / Teresa
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach

Świetlica szkolna

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Świetlica szkolna

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach, rok szkolny 2010/2011 

Plan pracy dydaktyczno wychowawczy świetlicy szkolnej

I semestr

„Nauka oznacza zawsze robienie wielu rzeczy naraz"

Dale Le Fevre

Celem głównym pracy świetlicy szkolnej jest zapewnienie dzieciom zorganizowanej opieki, odpowiednich warunków do odpoczynku i relaksu, działalności kreatywnej, twórczej i rozwijania zainteresowań oraz zaspokajania potrzeb rozwojowych dziecka.

Cele szczegółowe:

  • espektowanie indywidualnych potrzeb i zainteresowań dziecka przejawiających się w różnych aspektach jego działalności (zabawa, wypoczynek, zainteresowania);
  • zapewnienie warunków do rozwoju intelektualnego i kształtowanie postaw twórczych, rozwijanie kreatywności dzieci i ich twórczej inwencji;
  • podejmowanie działań kompensacyjnych, czyli wyrównywanie braków w rozwoju społecznym, emocjonalnym i fizycznym;
  • przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu;
  • tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania i dialogu oraz dochodzenia do kompromisu, kształtowanie zachowań asertywnych i orzucanie postaw niewłaściwych społecznie;
  • wychowanie w duchu tolerancji, humanizmu i poczucia przynależności narodowej i patriotyzmu lokalnego oraz szacunku do dziedzictwa kulturowego;
  • rozumienie konieczności ochrony środowiska naturalnego przed zanieczyszczeniami i nadmierną eksploatacją, podejmowanie działań proekologicznych;
  • przygotowanie do życia we współczesnym świecie, wypełniania ról społecznych, kształtowanie świadomości europejskiej oraz właściwego korzystania ze zdobyczy nauki i kultury;
  • rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, szacunku do pracy innych i swojej;
  • motywowanie dziecka do porozumiewania się nie tylko w języku ojczystym i rozbudzenie motywacji do nauki języków obcych

WRZESIEŃ

Wracamy do szkoły.

1. Poznajmy się.

  • powitanie nowych członków świetlicy
  • zabawy integracyjne w grupie (poznajemy swoje imiona)
  • zapoznanie najmłodszych uczniów z nowym miejscem jakim jest świetlica

2. Poznajemy prawa i obowiązki ucznia świetlicy szkolnej.

  • regulamin świetlicy, dyżury i obowiązki uczniów świetlicy
  • poznajemy obyczaje i tradycje naszej świetlicy

3. Wakacyjne wspomnienia.

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat wakacji
  • wakacyjne pamiątki
  • malowanie pastelami lub farbami okolicy zapamiętanej z wakacji
  • gry i zabawy na powietrzu
  • praca z mapą

4. Przestrzegamy zasad ruchu drogowego .

  • przypominamy zasady bezpiecznego poruszania się pieszego na drodze
  • jak bezpiecznie przejść przez jezdnię (prezentacja w terenie)
  • tworzymy kodeks pieszego
  • znaki drogowe - wydzieranie z kolorowego papieru
  • gry planszowe związane z bezpieczeństwem na drodze
  • prezentacja multimedialna „Lekcja przepisów drogowych"

5. Sprzątamy Świat.

  • jesienne sprzątanie terenów wokół szkoły
  • pogadanka tematyczna: „ Dlaczego ludzie śmiecą?"
  • wykonanie robota- czyściocha z różnych odpadów

6. Pożegnanie lata.

  • moje letnie przygody, luźne wypowiedzi uczniów na temat minionego lata
  • malowanie farbami, kredkami scenek z minionego lata

7. Nadchodzi jesień.

  • wycieczka po okolicy. Obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie, zbieramy jesienne skarby
  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat piękna polskiej jesieni, zmian zachodzących jesienią w polu, w lesie, w sadzie
  • rozwiązywanie krzyżówek i łamigłówek o tematyce jesiennej
  • układanie krzyżówek z hasłem jesień
  • praca z tworzywem przyrodniczym - ludziki, zwierzaki, pocztówki jesienne
  • słuchanie utworu Vivaldiego „Jesień" i plastyczna próba jego ilustracji

8.Zajęcia językowe „Ich und du"(ja i ty).

  • przedstawiamy się
  • witamy się z kolegami i osobami dorosłymi
  • witamy i żegnamy się w różnych porach dnia
  • poznajemy piosenkę „Guten Morgen"

PAźDZIERNIK

1. Jesienne zmiany w przyrodzie.

  • pogadanka na temat właściwego zachowania się podczas wycieczek i zajęć w terenie
  • wycieczka w teren
  • poznajemy pospolite drzewa liściaste, iglaste i zbieramy liście do szkolnego atlasu liści
  • rozpoznawanie jesiennych liści, określanie kształtu, koloru
  • wykonanie kompozycji „jesiennej postaci" - naklejanie liści na dużym kartonie
  • wykonanie jesiennych bukietów z liści, traw, jarzębiny

2.Jesienne prace w ogrodzie

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat prac wykonywanych jesienią w ogrodzie
  • rozmowa na temat związków przyczynowo - skutkowych między pracą ogrodnika, rolnika jesienią a plonami w następnym roku
  • jesienna pogoda - wypowiedzi uczniów na temat pogody (wyjaśnienie pojęcia „szaruga jesienna")
  • tworzenie kolorowego parasola na niepogodę
  • jesienne skarby - zorganizowanie jesiennej wystawki. Wspólna rozmowa na temat skarbów z sadu, ogrodu, parku
  • wykonanie z masy papierowej dowolnego owocu lub warzywa, wystawa prac
  • „Warzywa i owoce" - wiersze Jana Brzechwy. Wspólne zabawy dramowe „odgadnij, jakim jestem warzywem".

3.Dzień Edukacji Narodowej.

  • rozmowa uczniów z nauczycielem na temat jego pracy
  • kwiatek dla nauczyciela - tworzenie kompozycji z różnych ziaren i przyklejanie ich na powierzchnię pokrytą plasteliną
  • portret mojej pani - malowanie farbami
  • przeprowadzamy wywiad z nauczycielami naszej szkoły
  • rozwiązywanie konkursu fotograficznego „Kiedy pani była mała..."

4.Zajęcia językowe „Mein Haus"(mój dom).

  • opowiadamy, gdzie mieszkamy
  • przedstawiamy dom swoich marzeń
  • określamy nasze samopoczucie
  • praca z piosenką „Ich bin Felix"
  • odgrywamy miniinscenizacje językowe z udziałem pacynki Theo

LISTOPAD

1.Pamiętamy o tych, którzy odeszli.

  • pogadanka na temat obchodów święta zmarłych
  • wyjście na cmentarz, złożenie kwiatów, zapalenie zniczy
  • poznanie sylwetek osób zasłużonych dla Skalmierzyc (dr Iłowiecki, dyrektor Jabłoński)
  • słuchanie nagrań nastrojowej muzyki
  • „Cmentarz" - rysunki świecą, malowanie łuny świateł akwarelą

2.W zdrowym ciele zdrowy duch.

  • pamiętamy o zdrowym odżywianiu się jesienią - pogadanka
  • głośne czytanie przepisów na surówki i sałatki
  • sporządzamy sałatkę owocową
  • wykonujemy postać kukiełki - jarzynki
  • wykonanie makiety drzewa zdrowia
  • zabawy ruchowe na świeżym powietrzu

3.Świetlicowe przyjaźnie.

  • swobodne wypowiedzi uczniów o swoich przyjaciołach
  • tworzymy list gończy naszego przyjaciela
  • ABC prawdziwego przyjaciela
  • konkurs na najładniej pokolorowaną malowankę bajkowych przyjaciół

4.Ptasie odloty.

  • żegnamy odlatujące ptaki. Układanie i rozwiązywanie krzyżówek o ptakach.

Wyszukiwanie informacji o wybranym ptaku z encyklopedii multimedialnej

  • rozpoznawanie ptaków i ich nazw
  • wspólna rozmowa na temat „ Dlaczego ptaki odlatują od nas na zimę?"
  • oglądanie książek o ptakach, albumów...
  • wykonanie papierowej składanki ptaka

5.Narodowe Święto Niepodległości.

  • opowiadanie nauczyciela o historii Polski połączone z oglądaniem ilustracji, albumów
  • przedstawienie postaci marszałka J. Piłsudskiego
  • przybliżenie uczniom symboliki barw narodowych i sztandaru szkolnego

6.Andrzejki - zwyczaje ludowe.

  • pogadanka na temat tradycji andrzejkowej
  • przygotowanie rekwizytów do wróżb
  • zabawy i wróżby andrzejkowe
  • „Magiczny klucz"- praca plastyczna

7.Zajęcia językowe „ Deutschland" (Niemcy).

  • poznajemy Niemcy i kraje niemieckojęzyczne (flaga, stolica, osobliwości)
  • wirtualna podróż po krajach niemieckojęzycznych
  • praca z piosenką „Niemcy"- niemieckie jodłowanie
  • europejskie flagi - wydzieranka
  • prezentacja multimedialna „Dzień św. Marcina w Niemczech"

GRUDZIEŃ

1. Witamy białego gościa.

  • zapoznanie z historyczną postacią św. Biskupa Mikołaja
  • pogadanka na temat jak i kiedy zrodziła się tradycja Mikołajek
  • wykonujemy portret św. Mikołaja - praca plastyczna
  • pisanie listów do św. Mikołaja - technika swobodnych tekstów
  • nauka pakowania prezentu w ozdobny papier
  • układanie i rozwiązywanie zagadek tematycznych

2.Boże Narodzenie czas pokoju i miłości.

  • rozmowa z dziećmi na temat tradycji wigilijnych w oparciu o doświadczenia z domu rodzinnego
  • wykonywanie ozdób choinkowych: aniołek - origami przestrzenne, łańcuch, bombka
  • słuchanie, nauka i śpiewanie kolęd
  • projektowanie kartki bożonarodzeniowej - konkurs
  • pisanie na kartce życzeń skierowanych do siebie w formie dobrego uczynku, poprawy
  • zabawy ruchowe: „Zaprzęgi", „Wyścigi na wesoło", „Kto szybciej"
  • kolorowe witraże świąteczne
  • projekcja filmu „Magiczne drzewo"

3.Zajęcia językowe „Frohe Weihnachten"(Wesołych Świąt).

  • poznajemy tradycje świąteczne w Niemczech i innych krajach europejskich
  • praca z pastorałka „Stille Nacht"
  • wykonujemy wieniec i kalendarz adwentowy

STYCZEŃ

1.Co przyniesie Nowy Rok?

  • swobodne wypowiedzi na temat jak witaliśmy Nowy Rok
  • rozmowa na temat tradycji i zwyczajów ludowych związanych z okresem karnawału
  • wykonywanie masek karnawałowych i kotylionów
  • projektujemy strój na zabawę karnawałową
  • zabawy zimowe na śniegu i lodzie: rzuty śnieżkami do tarcz, do wyznaczonego celu

2.Hu, hu, cha nasza zima zła

  • obserwacja otoczenia wokół szkoły, rozmowa o tym jak rośliny i zwierzęta przygotowują się do zimy
  • zabawy ruchowe na boisku szkolnym
  • zapoznanie ze sposobem przetrwania zimy przez ptaki, owady i ssaki
  • wycieczka po okolicy, podsumowanie poczynionych obserwacji
  • jak pomagamy ptakom podczas zimy
  • malowanie zimowych drzew różnymi technikami, np. mokre w mokrym, malowanie pastą, świecą. Barwy zimne
  • rysunek kredką „Dokarmiamy ptaki"
  • „Księga przysłów" - gromadzenie przysłów na każdy miesiąc roku
  • zagadki związane z porami roku
  • zilustrowanie utworu Vivaldiego „Zima"

3.Bezpiecznie na śniegu i lodzie.

  • swobodne wypowiedzi dzieci dotyczące zabaw i gier zimowych
  • rozmowa na temat sportów zimowych, olimpiad
  • gry i zabawy dramowe „odgadnij dyscyplinę sportu"
  • zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas zabaw zimowych

4.Nasza biblioteka.

  • swobodne wypowiedzi dzieci na temat ulubionych książek
  • wizyta w bibliotece szkolnej - przypomnienie regulaminu biblioteki szkolnej
  • rozmowa na temat roli książki w życiu człowieka. „Książka to najlepszy przyjaciel"
  • wykonywanie zakładki do książki
  • projektowanie okładek do książek z ulubionym bohaterem lub ilustracji do bajki

5.Pamiętamy o najbliższych - Dzień Babci i Dziadka.

  • swobodne wypowiedzi uczniów na temat chwil spędzonych z babcią i dziadkiem; rozmowa na temat szacunku względem starszych osób
  • burza mózgu „Jak okazać wdzięczność dziadkom?"
  • laurka dla babci i dziadka - własna inwencja twórcza
  • redagowanie życzeń dla babci i dziadka
  • upominek dla babci i dziadka - kwiaty wykonane techniką origami
  • zabawy ruchowo- naśladowcze w formie zagadek pantomimicznych - Jak pomagam mojej babci?

6.Zajęcia językowe „ Rund um die Zahlen"(wokół liczb).

  • poznajemy liczby od 1 do 12
  • liczbowe szaleństwa
  • liczby wokół nas - plakat
  • nauka wyliczanki „Eins, zwei Polizei"

 Plan pracy dydaktyczno wychowawczy świetlicy szkolnej

II semestr

                                                                                                  Anita Morawska-Wasielak