INNOWACJA PEDAGOGICZNA REALIZOWANA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. ADAMA MICKIEWICZA W SKALMIERZYCACH
Tytuł: „Bezpieczeństwo- ciekawość- sukces - każdy uczeń jest zdolny”
Autorzy innowacji: Jolanta Łęcka, Danuta Szymczak
I. Określenie rodzaju innowacji: metodyczna – ze względu na stosowane metody pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
II. Zakres innowacji: Innowacja realizowana jest w klasach I-III na zajęciach edukacyjnych w szkole podstawowej według opracowanego planu pracy. Przewidywany czas realizacji innowacji od 1.05.2013 – 31.05.2014 r.
III. Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia innowacji i oczekiwania z nią związane.
- odreagowanie negatywnych i pozytywnych napięć emocjonalnych,
- wzrost motywacji do podejmowanych działań edukacyjnych, społecznych i wychowawczych,
- wzmocnienie pewności siebie w relacjach interpersonalnych,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości ,
- doskonalenie płynności ruchów całego ciała i wzmocnienie poczucia równowagi.
- uczeń wykazuje chęć podejmowania wszelkich działań edukacyjnych, społecznych i wychowawczych,
- uczeń nawiązuje pozytywne relacje interpersonalne,
- uczeń zna i chętnie prezentuje swoje zdolności,
- uczeń wykazuje poprawę koordynacji ruchowej i intelektualnej.
IV. Treść innowacji
1.Główne założenia innowacji
Innowacja oparta jest na założeniach programowych Gimnastyki mózgu autorstwa Pala Denisona oraz na koncepcji Inteligencji Wielorakich Howarda Gardnera. Każde dziecko uczy się w specyficzny dla siebie sposób, jest wyposażone w typowy dla siebie profil funkcjonowania mózgu. Znając go, możemy zrozumieć i pomóc dziecku w zdobywaniu nowych wiadomości i umiejętności. Dlatego należy stworzyć dzieciom odpowiednie warunki do odkrywania, rozwijania i wykorzystania talentów. Kinezjologia Edukacyjnej zwana także gimnastyką mózgu wspomaga rozwój dziecka, koryguje jego dysfunkcje rozwojowe, ułatwia uczenie się poprzez usprawnianie analizatora wzrokowego i słuchowego, koordynację ruchową, rozwój myślenia abstrakcyjnego, pamięci i koncentracji. Wprowadzenie odpowiednich zestawów ćwiczeń i systematyczne ich stosowanie uaktywnia pracę obu półkul mózgowych, dzięki czemu wiedza jest lepiej przyswajana i wykorzystana. Każdy uczeń ma inny styl uczenia się i w innym stopniu rozwinięte poszczególne inteligencje. Howard Gardner wyróżnił wiele różnych rodzajów inteligencji:
Inteligencja wizualno-przestrzenna- umiejętność malowania, rysowania, rzeźbienia lub wyobrażania sobie trójwymiarowych
Inteligencja muzyczna - umiejętność układania piosenek, śpiewania, gry na instrumencie, pisania wierszy, a także stosowania rymu i rytmu.
Inteligencja interpersonalna (społeczna) - umiejętność nawiązywania kontaktów z innymi osobami
Inteligencja intrapersonalna (refleksyjna) - umiejętność skupienia uwagi na swoich uczuciach, umiejętność wyciągania wniosków z przeżytych doświadczeń
i umiejętność planowania.
Inteligencja ruchowa - zdolności manualne oraz umiejętności sportowe
Inteligencja przyrodnicza - umiejętność rozumienia praw natury i postępowania zgodnie z nimi. Zbadanie i zdiagnozowanie uczniów pod kątem stylów uczenia się oraz opracowanie informacji zwrotnych dla samych dzieci i ich rodziców pozwoli na określenie kierunku rozwoju zainteresowań i zdolności dzieci oraz opracowanie i dostosowanie rozwiązań metodycznych wspomagających proces uczenia się i rozwój dzieci
2. Cele:
Główne:
- rozwijanie predyspozycji i zdolności poznawczych uczniów,
- wspomaganie holistycznego rozwoju dziecka,
- poprawa jakości pracy szkoły i podniesienie skuteczności kształcenia.
Szczegółowe:
- rozwijanie aktywności twórczej i indywidualnych predyspozycji intelektualnych uczniów,
- rozwijanie zdolności twórczego myślenia,
- rozwijanie umiejętności manualnych,
- rozwijanie umiejętności muzycznych i tanecznych,
- kształtowanie wyobraźni przestrzennej,
- rozwijanie zdolności językowych i matematycznych,
- kształtowanie sprawności psychomotorycznych,
- kształtowanie postawy współdziałania i wzajemnej odpowiedzialności,
- rozwijanie prawidłowych relacji interpersonalnych.
3. Opis działań:
Praca z dziećmi będzie przebiegała w specjalnie zorganizowanych centrach działań w oparciu o założenia teorii inteligencji wielorakich oraz ćwiczeń Dennisona.
Centra działań:
Ćwiczenia Dennisona podzielone są na grupy:
DIAGNOZA POD KĄTEM PROFILU DOMINACJI pomaga nauczycielowi ustalić skuteczny sposób komunikacji z dzieckiem i określić jego mocne strony. Dzięki diagnozie wychowawca potrafi wesprzeć dziecko w sytuacjach dla niego trudnych wynikających z określonego profilu dominacji.
Wyróżniamy 32 profile ze względu na dominację półkuli mózgowej, oka, ucha, ręki i nogi. W zależności od posiadanego profilu każdy z nas posiada inne zachowania. Nauczyciel posiadając wiedzę na ten temat potrafi trafnie i efektywnie zaplanować pracę z dzieckiem biorąc pod uwagę jego naturalne predyspozycje funkcjonowania w środowisku.
BADANIE DOMINACJI KANAŁU ODBIORU . Preferowany system sensoryczny determinuje osobistą strategię uczenia się i styl komunikowania się z innymi. Ze względu na dominację określonego kanału zarówno uczeń jak i nauczyciel zwracają uwagę na określone informacje. Wyróżniamy słuchowców, wzrokowców i kinestetyków.
Wzrokowcy - ich dominującym sposobem percepcji rzeczywistości jest kanał wzrokowy. Lubią się uczyć poprzez patrzenie lub obserwację pokazu (demonstracje), lubią wykresy, tabele, teksty zorganizowane.
Słuchowcy - lubią słuchać innych, ale raczej wolą sami dużo mówić. Powtarzają głośno to, co napisali, dobrze pamiętają imiona, zapominają twarze. Zapamiętanie następuje poprzez głośne powtarzanie materiału, poruszają ustami i czytają "po cichu".
Kinestetycy - lubią czuć emocje, ruch, zapachy, smaki.
Dla kinestetyków czytanie nie jest ulubionym zajęciem, chyba że wciągnie ich żywa akcja.
Najlepiej pamiętają to, co sami wykonali, wyobraźnia ich pracuje w ruchu, muszą się poruszać (wiercić), lubią coś trzymać, manipulować, podskakują z zadowolenia, tupią ze złości, gestykulują. Lubią bliski kontakt z drugim człowiekiem podczas rozmowy (dotykanie, klepanie), ale nie są dobrymi słuchaczami
4. Współpraca z rodzicami
Podczas realizacji innowacji zakłada się:
5. Metody pracy
- zabawy integracyjne, gry i zabawy
- ćwiczenia Dennisona,
- zajęcia plastyczne, muzyczne, ruchowe
- mapa pamięci,
- autoprezentacja, portfolio
- inscenizacja, drama, odgrywanie scenek rodzajowych
- doświadczenie, eksperymenty, wycieczki
- metody wykorzystujące TIK.
6. Formy pracy
- indywidualna,
- grupowa,
- zespołowa.
V. Przewidywane korzyści płynące z innowacji:
- poznanie ćwiczeń z gimnastyki mózgu synchronizujących pracę półkul mózgowych,
- kształtowanie i utrwalanie prawidłowych zachowań,
- możliwość odkrywania swoich zdolności,
- uzupełnianie i poszerzanie wiedzy z zakresu poszczególnych edukacji,
- pobudzanie do działań aktywnych.
- pełna diagnoza zespołów klasowych pod katem preferencji uczenia się,
- wypracowanie nowych metod i form pracy.
- poprawa jakości pracy szkoły,
- nawiązanie aktywnej współpracy z rodzicami.
- diagnoza dziecka pod kątem sposobów uczenia się, komunikacji,
- bieżąca informacja zwrotna.
VI. Ewaluacja innowacji
Ewaluacja będzie przeprowadzana przez nauczyciela prowadzącego w każdej klasie po ukończeniu realizacji innowacji.
Narzędzia i procedury:
Podczas realizacji innowacji podejmowane działania będą dokumentowane w postaci zdjęć, filmów, gromadzonych wytworów uczniów. W trakcie realizacji zadań innowacyjnych dopuszcza się modyfikację i uzupełniania wynikające z aktualnych potrzeb. Wyniki ewaluacji zostaną opublikowane na stronie internetowej oraz zostanie zorganizowana konferencja podsumowująca działania w czerwcu 2015 r.
Bibliografia: