Środa, 16.10.2019
Name days: Ambroży / Emil / Gaweł
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach

Klasa II

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Wielkanocny zając nas odwiedził

Już od rana 4 kwietnia 2012 r. uczniowie klasy II wypatrywali śladów zająca . Byli w tym dniu bardzo podekscytowani. Przez cały czas z niecierpliwością oczekiwali wielkanocnego zająca. Najpierw do klasy przywitali przedstawiciele Rady Rodziców ze słodkim upominkiem a następnie „miłą niespodziankę” przynieśli rodzice z trójki klasowej. Otrzymane słodkości i zabawki na pewno przydadzą się dzieciom w lany poniedziałek.

Co niektórzy nie mogąc się doczekać śmigusa-dyngusa swoje „pistolety” i „jajka” musieli wypróbować już w szkole. Dzień ten przyniósł dzieciom dużo radości bowiem nadchodzące święta wielkanocne to najbardziej wesołe święta w naszej polskiej tradycji. Wszystkim życzymy Wesołego Alleluja.


Stosowanie elementów OK

Na zajęciach w klasie II oprócz nacobezu, celów lekcji, pytań kluczowych i rozmów w parach stosuję także metodniki. Metodnik  to między innym trzy kartki w kolorach: zielonym, żółtym i czerwonym. Uczniowie wystawiają odpowiedni kolor w celu poinformowania nauczyciela:

  • zielony – daję sobie świetnie radę, wszystko rozumiem
  • żółty – mam pewne wątpliwości
  • czerwony – nic nie rozumiem, ratunku

Po zastosowaniu tej techniki wiem, którzy uczniowie  wszystko wiedzą i doskonale sobie poradzą z zadaniem a kto potrzebuje mojej pomocy. Na zajęciach korzystam również z patyczków.  Po zadaniu pytania losuję patyczek z imieniem ucznia, który odpowiada. Zapewnia tona lekcji  różnorodność wyboru osób i mobilizuje każdego ucznia do poszukiwania odpowiedzi. Metoda ta wymaga wprowadzenia i przestrzegania zasady „nie podnoszenia rąk”.


Dbamy o zdrowie

Już kolejny raz uczniowie klasy II  rozmawiali na lekcjach o zdrowiu. Tym razem podczas zajęć  przeprowadzonych w marcu zastanawiali się , próbowali odpowiedzieć na pytanie: Co zagraża zdrowiu? Przy pomocy tekstów , rozmów w parach, zabaw dramowych, inscenizacji ruchowej uczniowie układali odpowiedzi uzasadniające odpowiedź na postawione  pytanie. Na kolejnych zajęciach rozmawiali również o pracy lekarza, uczyli się hiphopowej piosenki oraz utrwalili zasady zdrowego odżywiania i roli witamin w organizmie człowieka.

Zwieńczeniem naszej pracy w cyklu zajęć pod hasłem „W zdrowym ciele zdrowy duch” było przygotowanie zdrowego, smacznego posiłku. Uczniowie wykonywali sałatki owocowe i warzywne,  kolorowe kanapki. Potrawy wszystkim bardzo smakowały szczególnie przy pięknie zastawionym stole. Wszyscy uczniowie stanęli na wysokości zadania.

Jestem z Was dumna. Wspaniale poradziliście sobie z każdym podjętym zadaniem w kręgu tematycznym.


Dzień Kobiet

8 marca to Międzynarodowy Dzień Kobiet. To dzień wyjątkowy, przede wszystkim dla wszystkich pań. Nie zapomnieli o naszych małych kobietkach chłopcy z klasy II. Przy współpracy z rodzicami przygotowali dla swoich koleżanek miłą niespodziankę w postaci  słodyczy i małego prezentu . Wszystkie dziewczyny były zachwycone .


W karnawale , w karnawale same pląsy i kolorowe bale

Karnawał to okres zimowych balów, maskarad, pochodów i zabaw. Dnia 18 stycznia 2012 roku w naszej szkole przy współpracy z rodzicami odbył się balik karnawałowy dla klas I-III. Uczniowie klasy II pod kierunkiem wychowawcy przygotowali wiersze, piosenki i taniec pt : „Owocowy karnawał”. Wszyscy pięknie poprzebierani wesoło spędzili czas przy dźwiękach muzyki  i wspólnych konkursach.  Każdy z uczestników zabawy mógł także odpocząć  przy słodkim poczęstunku przygotowanym przez rodziców. Czas ten spędzony na miłej zabawie wszystkim szybko upłynął.


Wigilia klasowa

Tradycją naszej szkoły są wigilie klasowe organizowane w przeddzień Świąt Bożego Narodzenia. Do tego wyjątkowego wydarzenia przygotowywali się już wcześniej. Stroili choinkę, wykonywali ozdoby świąteczne, przynosili stroiki. 22 grudnia 2011 roku , w  Dniu Obchodów  Patrona Szkoły uczniowie klasy II zasiedli w gronie kolegów z klasy i nauczycieli ich uczących przy wigilijnym stole. W odświętnych strojach , przy dźwiękach kolęd łamali się opłatkiem i składali sobie i gościom życzenia. Nie zapomnieli o nich również rodzice, którzy obdarowali ich wyjątkowymi prezentami, słodyczami życząc wszystkim Wesołych Świąt. Uczniowie wraz z wychowawcą dziękują Radzie Rodziców i rodzicom uczniów klasy II za miłe niespodzianki i życzenia.


„Góra Grosza”

W  tegoroczną akcję  włączyli  się również uczniowie  klasy II zbierając drobne monety .Akcja została  zainicjowana przez Samorząd Uczniowski  działający przy naszej szkole. Jest ona  bardzo ważna i motywuje uczniów do działania. Dzieci przynosiły tyle groszy , ile mogły. Czasem były to dwie monety, innym razem  kilkanaście.  Zebrane środki tak jak w latach ubiegłych zostały policzone  i  przekazane na pomoc rodzinnym domom dziecka.


Mikołajki w naszej klasie

6 grudnia,  od samego rana uczniowie klasy II z wielką niecierpliwością czekali na Świętego Mikołaja. Przez cały czas pobytu w szkole dzieci nadsłuchiwały dźwięków sań. Toteż na ostatniej lekcji ,kiedy Mikołaj przyszedł do naszej klasy było wiele radości. Zaśpiewaliśmy mu piosenkę „ Mikołajkowy dzień”. Dzieci zostały obdarowane różnymi niespodziankami . Dziękujemy Mikołajowi, że o nas pamiętał i tak szczodrze nas obdarował. Dziękujemy też Radzie Rodziców za słodkie prezenty. Mikołaju! Czekamy na Ciebie w przyszłym roku. Nie zapomnij o nas.


Aktywnie po zdrowie

Realizując zadania w ramach programu „Aktywnie po zdrowie „ klasa 2 w październiku i listopadzie podjęła następujące działania:

1. Odbyły się 2 zajęcia edukacyjne : „Dobre i złe składniki pokarmowe w naszym pożywieniu” oraz „Pijmy wodę na zdrowie”.

2. Przystąpiliśmy do trzech konkursów:

  • Zdobywamy odznakę „Super Kucharka” za najlepszą zdrową modyfikację zestawu śniadaniowego.
  • Strefa aktywności – najciekawsza gra terenowa
  • Najciekawsza gazetka ścienna zachęcająca do zrezygnowania ze słodkich napojów na rzecz wody.

3. Na zebraniach klasowych z rodzicami przeprowadziliśmy prelekcję na temat zdrowego odżywiania w ramach Forum zdrowia dla rodziców.


„Dobre i złe składniki w naszym pożywieniu”

Dnia 24 października 2011 roku w klasie II odbyły się zajęcia na temat: „Dobre i złe składniki w naszym pożywieniu”. Uczniowie przygotowując się do zajęć zgromadzili etykiety różnych produktów spożywczych, które były inspiracją do rozmowy na temat preferencji żywieniowych w ich domach. Nauczyciel wykorzystując modele produktów spożywczych dokonał podziału na dobre i złe składniki pokarmowe.

Następnie przeprowadził pogadankę dotyczącą zawartości najważniejszych składników pożywienia: białko, tłuszcze, witaminy, węglowodany-cukry w wybranych produktach spożywczych. Uczniowie wykorzystując zdobyte na lekcji wiadomości tworzyli plakat dotyczący: Dobrych i złych składników pokarmowych. Samodzielnie grupowali przyniesione etykiety, ilustracje a następnie przyklejali je do kolorowych kartonów. Wykonane prace zostały wyeksponowane na korytarzach szkolnych dla całej społeczności uczniowskiej i rodziców. Przerywnikiem naszego działania była zabawa ruchowa „Nauczyciel ruchów”. Uczniowie chętnie prezentowali różne gesty a pozostali naśladowali swoich prowadzących( zabawa ta dostarczyła dzieciom wiele radości ). Kolejnym zadaniem lekcji , było wykonanie piramidy zdrowia. Uczniowie wycinali z przygotowanej karty pracy różne produkty, które umieszczali w odpowiednim miejscu na piramidzie. Działanie to poparte było prezentacją multimedialną umieszczoną na tablicy interaktywnej. Zrobione prace plastyczno-techniczne zostały wyeksponowane na gazetce ściennej. Zdobyte na zajęciach wiadomości uczniowie wykorzystali spożywając drugie śniadanie w postaci owoców i warzyw. Podsumowaniem wszystkich podjętych działań było uzupełnianie karty pracy, w której dzieci zaznaczały produkty, które najczęściej znajdują się w ich jadłospisie oraz składniki odżywcze, które zawiera ich codzienna dieta. Zadaniem domowym uczniów było zaproponowanie w formie plastycznej śniadania . Wykonane prace zostały omówione następnego dnia i umieszczone na tablicy.



Zdobywamy odznakę „Super kucharza”

Realizując działania w ramach konkursu zdobywamy odznakę „Super kucharza” na najlepszą modyfikację zestawu śniadaniowego nauczyciel rozdał dzieciom zestawy drugich śniadań do modyfikacji . Uczniowie wykorzystując zdobyte na zajęciach wiadomości tworzyli nowe zestawy śniadaniowe. Każda z osób wybierała zestaw do modyfikacji. Wykonane w domu prace przynieśli do szkoły , prezentując na forum klasy dokonane zmiany.

Drogą głosowania wybrali najciekawszy zestaw. Wszystkie modyfikacje złożyliśmy w Poradnik Śniadaniowy. Wykonane prace sfotografowaliśmy i umieściliśmy na stronie internetowej szkoły. Podczas wywiadówki rodzice zostali poinformowani o upowszechnieniu akcji „Aktywnie po zdrowie”. Uczniowie podzielili się swoimi pomysłami z kolegami i koleżankami ze starszych klas promując swój Poradnik Śniadaniowy podczas przerw lekcyjnych.


Zabawa terenowa

Gra „Ryby i rybacy”
Przebieg zabawy: klasa przygotowując się do rejsu przeskakuje przez rów, następnie przechodzi po pniu drzewa , który stanowi pomost do wnętrza statku rybackiego. Murawa łąki stanowi powierzchnię jeziora. Uczniowie podzieleni zostają na dwa zespoły. Pierwszy zespół to ryby, drugi to rybacy.

Rybacy otrzymują siatkę do siatkówki, starają się w określonym czasie schwycić w sieć uciekające po całym jeziorze ryby. Ryby starają się uniknąć schwytania i biegają w różnych kierunkach. Złapaną rybę rybacy odprowadzają do przystani, gdzie pozostaje do końca ustalonego na połów czasu. Po jego upływie następuje liczenie złowionych ryb oraz zamiana ról pomiędzy zespołami. Wygrywa zespół, który w czasie połowu schwyta więcej ryb.


Forum zdrowia dla rodziców

Pielęgniarka szkolna na zebraniu z rodzicami przeprowadziła prelekcje pt. „Racjonalne żywienie”. Przedstawiła rodzicom definicje prawidłowego żywienia według. prof. Aleksandra Szczygło. Zwróciła uwagę na rozwój chorób cywilizacyjnych związanych z nieprawidłowym odżywianiem i prowadzeniem nieodpowiedniego stylu życia. Wskazała różne produkty, które zawierają białko, węglowodany, tłuszcze, błonnik pokarmowy, witaminy, sole mineralne i wodę.

Uczuliła rodziców na kształtowanie nawyków żywieniowych od najmłodszych lat. Zaznaczyła, jak ważne jest rozłożenie posiłków w ciągu dnia, a także dobór produktów zawierających odpowiednią ilość energii i składników odżywczych. Przedstawiła aktualne normy uwzględniające zapotrzebowanie na energię w zależności od wieku i aktywności fizycznej oraz szczegółowo omówiła piramidę zdrowego odżywiania. Każdy uczestnik spotkania otrzymał przygotowaną przez nauczyciela ulotkę. Przekazane w niej informacje zawierały definicję zdrowia, listę chorób spowodowanych złymi nawykami żywieniowymi. Wychowawca uczulił rodziców , jak ważne dla rozwoju dziecka jest spożywanie pierwszego i drugiego śniadania. Zwrócił również uwagę , w jaki sposób nawyki żywieniowe rodziców stają się bodźcem do naśladowania przez ich dzieci. W ulotce zostały również zawarte sposoby wzmacniania układu immunologicznego organizmu. W celu poszerzenia informacji na temat zdrowego stylu życia przekazałam adres strony internetowej www.aktywniepozdrowie.pl zachęcając w ten sposób rodziców do śledzenia nowości dotyczących właściwej diety i codziennej aktywności fizycznej.


Spotkania z rodzicami

Zebrania z rodzicami uczniów klas I-III

Dnia 8 listopada 2011 roku w klasach I-III odbyły się zebrania wychowawców z rodzicami. Składały się one z dwóch części:

  •  spotkanie z pielęgniarką szkolną
  • rozmowa z wychowawcą.

Pielęgniarka przeprowadziła prelekcję popartą prezentacją multimedialną na temat „Jak pomóc dziecku być zdrowym?”. Omówiła najważniejsze zasady zdrowego odżywiania, zwróciła uwagę na najczęściej występujące wśród dzieci choroby cywilizacyjne, uczuliła rodziców, jak ważne dla prawidłowego rozwoju stanowi I i II śniadanie. Podczas spotkania z wychowawcami przedstawione treści zostały poszerzone o własne spostrzeżenia rodziców. Wychowawcy klas poinformowali również o osiągnięciach edukacyjnych i problemach wychowawczych uczniów. Ponadto przekazali informację o działaniach szkoły w związku z realizowanymi programami, projektami, konkursami.


Zakładamy hodowlę fasoli


Faktura drzewa


Klasowy kodeks


Robimy zapasy na zimę


Spotkanie z policjantem


Wybory do Samorządu Uczniowskiego