Grecja i Rzym w czasach starożytnych
Autor: Katarzyna Onisczuk (K_Onisczuk)
Szkoła: Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach, Skalmierzyce
Źródło: Podręcznik "My i historia", wyd. Demart/PWN
Kategoria: odwrócona lekcja
Przedmioty: historia i społeczeństwo
Etapy edukacyjne: Edukacja szkolna (4-6)
Uczniowie SP w Skalmierzycach od kilku lat realizują program „Szkoła z klasą” i wcześniejszy „Szkoła myślenia”. Na początku roku uczniowie klas IV-VI zostali poinformowani o kontynuowaniu uczestnictwa w programie. Mieli okazję określić podczas zajęć, jakie formy korzystania z TIK ich najbardziej interesują. Najciekawsze okazały się dla nich interaktywne formy: testy, gry, puzzle, itp.
Jedną z najciekawszych lekcji z wykorzystaniem TIK przeprowadziłam pod koniec półrocza w klasie piątej. Lekcja dotyczyła utrwalenia wiadomości z rozdziałów o historii starożytnej Grecji i Rzymu.
Wybrałam formę odwróconej lekcji.
Zadanie uczniów dotyczyło dwóch punktów ze szkolnego Kodeksu:
Cele lekcji – uczeń:
Nacobezu do sprawdzianu starożytna Grecja i Rzym:
Korzystałam z platformy edukacyjnej www.eduscience.pl oraz podręcznika: „My i historia” dla klasy piątej szkoły podstawowej, wyd. Demart/PWN.
Na miesiąc przed sprawdzianem skonstruowałam na platformie edukacyjnej www.eduscience.pl dwa interaktywne testy. Linki do nich zamieściłam na blogu „Blog piątoklasistów i nie tylko”.
http://blogiceo.nq.pl/szkolapodstawowaskalmierzyce/tik-piatoklasisci/historia-5/
Test–starożytny Rzym http://platforma.eduscience.pl/question_sets/26891?commit=Podgl%C4%85d+zestawu+pyta%C5%84
Test–starożytna Grecja http://platforma.eduscience.pl/question_sets/26882?game_type=champion#game_preview
Uczniowie utrwalali swoje wiadomości korzystając z Internetu w domu.
Podczas zajęć uczniowie zostali podzieleni na trzy pięcioosobowe grupy i odpowiadali po kolei na pytania z testów wyświetlanych za pomocą rzutnika połączonego z komputerem z dostępem do Internetu.
Podczas korzystania z interaktywnych testów na platformie www.eduscience.pl pojawiały się czasami problemy z zawieszeniem strony, co było spowodowane brakiem właściwej przeglądarki, najlepiej działała Google Chrome.
Najważniejsze dla uczniów było sprawdzenie stopnia opanowania wiadomości przed sprawdzianem i możliwość wielokrotnego wykonania testów w domu, a podczas zajęć w szkole duch rywalizacji pomiędzy grupami.
Uczniowie byli zainteresowani interaktywnymi formami zadań domowych.