Jak wspierać samodzielność uczniów podczas uczenia się? Na takie pytanie będziemy chcieli wspólnie z Państwem odpowiedzieć podczas konferencji „W drodze do samodzielności w uczeniu się” organizowanej przez naszą szkołę 30 maja 2025 br., na którą serdecznie zapraszamy nauczycieli, dyrektorów szkół, wszystkich zainteresowanych tematem uczenia się i nauczania. Konferencja ma charakter metodycznego spotkania poświęconego koncepcjom, sposobom oraz metodom, które pomagają wspierać ucznia w samodzielności, odpowiedzialności i decyzyjności w uczeniu się.
Ogniwem spajającym wszystkie wymienione elementy jest w przekonaniu naszej szkoły Ocenianie Kształtujące, które wprowadziliśmy w procesie uczenia się i nauczania w roku 2008 i rozwijamy do dziś. Oczywistym dla nas było, kiedy planowaliśmy konferencję, że nie może się ona odbyć bez Danuty Sterny – dla nas - „matki” oceniania kształtującego! Ekspertki, wykładowczyni, autorki wielu publikacji o ocenianiu kształtującym, która lubi o sobie mówić, że jest ogrodniczką oceniania kształtującego w Polsce. Podczas konferencji Danuta Sterna wygłosi dwa wykłady, których myślą przewodnią jest wpływ oceniania kształtującego na samosterowność w uczeniu się.
W II części konferencji nauczyciele – praktycy z naszej szkoły podzielą się swoim doświadczeniem, praktykami, które wdrażają w pracy z uczniami. Już dziś zapraszamy na warsztat połączony z obserwacją zajęć w klasie II pt. „ Budujemy mosty, czyli jak rozwijać samodzielność, wykorzystując STEAM, na przykładzie zajęć w edukacji wczesnoszkolnej”, prowadzony przez Annę Dziadkiewicz nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej. Wszystkich zainteresowanych aktywnymi metodami pracy z tekstem na różnych przedmiotach zapraszamy na warsztaty prowadzone przez Ewę Brandeburę i Sylwię Musiał – nauczycielki edukacji wczesnoszkolnej. „Myśląca klasa” to metoda, którą od ubiegłego roku szkolnego wdrażamy na lekcjach matematyki i języka angielskiego, jej założenia będzie można poznać podczas warsztatu połączonego z obserwacją lekcji prowadzonej przez Annę Walczak, nauczycielkę matematyki. Samodzielność myślenia zaprezentujemy podczas warsztatu: „Nierutynowe rutyny”, na którym polonistka Dominika Sodolska - Nowak i biolożka Marzena Hildebrandt pokażą zastosowanie rutyn myślenia krytycznego. Wszyscy wiemy, że bez relacji nie ma edukacji, tym bardziej samodzielności, autonomii i decyzyjności, dlatego zapraszamy na warsztat: „Oddech dla ucznia, nauczyciela i rodzica, czyli jak zadbać o dobrostan w szkole” poprowadzony przez psycholożkę Anetę Powąskę i nauczycielkę edukacji wczesnoszkolnej – Maritę Kowalczyk.
W imieniu wszystkich organizatorów serdecznie Państwa zapraszam 30 maja do naszej Szkoły w Skalmierzycach.
Małgorzata Sulewska - dyrektor szkoły.