Wtorek, 18.6.2024
Name days: Elżbieta / Marek / Paula
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach

„CZYTAM JA, CZYTASZ TY, CZYTAMY RAZEM MY”

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

W klasie 2 a w bieżącym roku szkolnym wzorem lat ubiegłych kontynuowana jest realizacja projektu czytelniczego „Czytam ja, czytasz ty, czytamy razem my, którego priorytetem jest zachęcanie dzieci do samodzielnego czytania oraz głośne czytanie najmłodszym przez ich opiekunów. 

Działania programu mają na celu rozbudzenie zainteresowań książką, poprawę techniki czytania, a także doskonalenie czytania ze zrozumieniem. Nauka obcowania z literaturą w sposób samodzielny, refleksyjny i twórczy jest podstawą funkcjonowania we współczesnym świecie. Poprzez zabawy literacko-teatralne, plastyczne i wycieczki oraz atrakcyjny kącik książki w klasie uczniowie rozwijają uzdolnienia artystyczne i twórcze, a także doskonalą umiejętności rozumienia, wypowiadania się i wyrażania własnych opinii. Wspólne czytanie z rodzicami jest bardzo istotnym elementem włączania opiekunów w proces edukacji językowej dziecka, a tym sam sprzyja wzmacnianiu poczucia własnej wartości dziecka i  kształtowaniu postaw moralnych. 

W ramach działań uczniowie codziennie wspólnie czytają z rodzicami w domu, ale również w szkole często zaglądają do kącika czytelniczego. Aktywnie w realizację założeń projektu włączyli się także rodzice, którzy odwiedzają drugoklasistów w szkole, by wspólnie oddać się lekturze. Każdą nowo poznaną historię dzieci opracowują w swoich lekturnikach, co utrwala zapamiętanie treści. Uczniowie odwiedzili także bibliotekę miejską, a także aktywnie biorą udział w konkursach bibliotecznych. Przygotowali również przedstawienie o tematyce czytelniczej. Podsumowanie inicjatywy odbędzie się podczas pikniku czytelniczego, gdzie uczniowie w miłej atmosferze, na łonie natury wspólnie przeczytają fragmenty ulubionych książek.  

Czytanie poszerza wiedzę o świecie i człowieku, doskonali pamięć, rozwija świat uczuć i myśli, uczy myślenia. Jednocześnie buduje więź między dzieckiem a dorosłym, rozładowuje napięcie, wzmacnia poczucie własnej wartości i uczy zasad moralnych. Działania propagujące idee czytelnictwa wśród dzieci i dorosłych skłaniają ku słowu pisanemu, tak by książka znalazła już stałe miejsce w ich życiu codziennym.