Konferencja - „W drodze do samodzielności w uczeniu się”



Jak wspierać samodzielność uczniów podczas uczenia się? Na takie pytanie staraliśmy się odpowiedzieć wspólnie z Uczestnikami konferencji „W drodze do samodzielności w uczeniu się” zorganizowanej przez naszą szkołę 30 maja 2025 br. pod honorowym patronatem Burmistrza Gminy i Miasta Nowe Skalmierzyce Jerzego Łukasza Walczaka, który wraz z kierownikiem Referatu Oświaty Danielem Mitułą spotkał się tego dnia z uczestnikami konferencji.
Na zaproszenie organizatorów odpowiedzieli dyrektorzy szkół, nauczyciele z terenu Wielkopolski oraz konsultanci i metodycy z Ośrodków Doskonalenia Nauczycieli z Kalisza oraz Centrum Doskonalenia Nauczycieli z Konina. Konferencja miała charakter metodycznego spotkania poświęconego koncepcjom, sposobom oraz metodom, które pomagają wspierać uczniów w samodzielności, odpowiedzialności i decyzyjności w uczeniu się. Podczas konferencji szkoła podzieliła się praktykami edukacyjnymi, których celem jest rozwijanie samodzielności w uczeniu się.
Koncepcją wdrażaną systemowo od 2008 roku w szkole jest ocenianie kształtujące, dlatego w I części konferencji wystąpiła Danuta Sterna – prekursorka i propagatorka oceniania kształtującego w Polsce, wykładowczyni, autorka wielu publikacji o ocenianiu kształtującym, która lubi o sobie mówić, że jest ogrodniczką oceniania kształtującego w Polsce. Podczas konferencji Danuta Sterna wygłosiła dwa wykłady, których myślą przewodnią był wpływ oceniania kształtującego na samosterowność w uczeniu się. Warto wspomnieć, że na kilka dni przed konferencją ministerstwo ogłosiło priorytety oświatowe na kolejny rok szkolny i jednym z nich jest właśnie propagowanie oceniania kształtującego. Cieszymy się, że tak wartościowa i rozwojowa koncepcja nauczania została doceniona.
W II części konferencji nauczycielki ze Szkoły w Skalmierzycach podzieliły się swoim praktykami edukacyjnymi, które wdrażają w pracy z uczniami na drodze do ich samodzielności. Można było wziąć udział w jednym z pięciu przygotowanych przez szkołę warsztatów. Uczestnicy mogli wraz z uczniami klasy II budować mosty podczas zajęć STEM prowadzanych przez Annę Dziadkiewicz, z ósmoklasistami zmierzyć się z matematyką przy zastosowaniu metody „Myślącej klasy”, którą wdraża w nauczaniu Anna Walczak, poznać rutyny myślenia krytycznego podczas warsztatu przygotowanego przez duet polonistyczno-biologiczny: Marzenę Hildebrandt oraz Dominikę Sodolską - Nowak. Zadbać o dobrostan i poznać sposoby na budowanie pozytywnych relacji z sobą samym i innymi podczas warsztatu prowadzonego przez Maritę Kowalczyk i Anetę Powąskę, a także pochylić się w sposób kreatywny i nieszablonowy nad tekstem na warsztacie z Ewą Brandeburą i Sylwią Musiał. Nie zabrakło również elementów zabawy i ruchu podczas zaproponowanych przez prowadzące konferencję Justynę Krawczyk i Anitę Morawską Wasielak „przerywników i rozruchów”. Wydarzenie było oczywiście okazją do licznych rozmów, wymiany doświadczeń i nawiązania nowych edukacyjnych znajomości między samymi uczestnikami. Cieszymy się, że mogliśmy otworzyć drzwi naszej szkoły dla tak licznej grupy pasjonatów nauczania i wspólnie myśleć, doświadczać i tworzyć edukacyjną rzeczywistość. Bo przecież Wszyscy zgodzimy się z tym, że o edukacji najlepiej rozmawiać w szkole, a nie poza jej murami i z tym, że najwartościowsze wnioski, przemyślenia i przede wszystkim rozwiązania mają praktycy, nauczyciele. Ci, którzy edukację współtworzą na co dzień w sali lekcyjnej, warsztatowej, na szkolnym boisku, korytarzu...
Serdecznie dziękujemy Wszystkim, mamy nadzieję, że dla Państwa był to również inspirujący i bardzo wartościowy czas!