Piątek, 29.3.2024

WYCIECZKA KLASY VIII A

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Poznań odkryty na nowo!

Dnia 19 listopada 2021 r. wybraliśmy się na wycieczkę do Poznania. Jesteśmy w klasie VIII a, mamy bogaty kalendarz podróży i do wyjazdów nie trzeba nas też zachęcać. Możemy jednak podać kilka tegorocznych motywacji: otrzymaliśmy zielone światło od rodziców i dyrekcji szkoły, właśnie (16-18 listopada) napisaliśmy 3 próbne egzaminy, potrzebowaliśmy klasowej integracji, chcieliśmy ponownie, po tak długim ograniczeniu, poczuć smak przygody.

Zaczęliśmy od Rezerwatu Archeologicznego Genius Loci, czyli miejsca „obdarzonego duchem”. Obejrzeliśmy doskonale zachowane konstrukcje wału obronnego grodu poznańskiego z X wieku. Jak podają źródła - wielkie dzieło inżynierii wczesnośredniowiecznej. Na zewnątrz podziwialiśmy pozostałości palatium – wczesnopiastowskiego pałacu książęcego, a nawet zasiadaliśmy na kamiennym tronie Mieszka I. Wizytę zakończyliśmy zwiedzeniem gotyckiego kościoła Najświętszej Marii Panny.

Podążając za odległą historią, spotkaliśmy się z przewodnikiem i wspólnie, ze stop-klatką na koziołki, wędrowaliśmy po Starym Rynku, który jest trzecim co do wielkości rynkiem w Polsce. Odwiedziliśmy też kościół farny świętego Stanisława Biskupa, zbudowany w latach 1651-1701, który z kolei jest jedną z najwspanialszych budowli barokowych w Polsce. Dziewczęta poszukiwały jeszcze naturalnych kamieni w pobliskim sklepie, ale zgodnie stwierdziły, że ich jakość tylko częściowo spełniała oczekiwania. To już świadomy wybór – brawo!

Nadszedł czas na posiłek. Nieco głodni przysiedliśmy w Czerwonej Papryce i zjedliśmy smaczny obiad. Mając mniejszy, zwrotny pojazd, który docierał blisko punktów docelowych, już po 14.00 podziwialiśmy stadion piłkarski w Poznaniu przy ulicy Bułgarskiej 17, który był pierwszą oddaną do użytku areną Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej 2012. Obiekt zachwycił nas rozmachem konstrukcyjnym i wieloma udoskonaleniami. Nasz przewodnik po obiekcie z naturalną piłkarską pasją pobudził wyobraźnię chłopców i dziewcząt. Widzieliśmy trybunę najzagorzalszych kibiców zwaną „Kotłem”, spoglądaliśmy na murawę z dwukondygnacyjnych trybun bocznych, a nawet z trybuny dla gości specjalnych. Wyobraziliśmy sobie relację na żywo, bowiem zajrzeliśmy do specjalnie wyciszonego miejsca, z którego komentatorzy relacjonują spotkania piłkarskie. Zachwyciły nas szatnie gości, sale konferencyjne oraz Strefy Premium. Opuszczając obiekt zajrzeliśmy do sklepu kibica Kolejorza i zerknęliśmy na stojącą przed stadionem lokomotywę (ustawioną w październiku 2016 r.), która symbolizuje historyczne powiązanie Lecha Poznań z Polskimi Kolejami Państwowymi.

Kolejny etap wycieczki również nie szczędził nam emocji. Skoda Auto Lab to pierwsze w Polsce nowoczesne centrum bezpieczeństwa, w którym spędziliśmy dwie godziny. Doskonali trenerzy łatwo nawiązali i utrzymali z nami przyjacielski lecz rzeczowy kontakt. Przeszliśmy mini kurs pierwszej pomocy, symulację dachowania i zderzeń, dzięki czemu przekonaliśmy się, jak działają pasy bezpieczeństwa. Dowiedzieliśmy się, jaka jest droga hamowania auta w zależności od warunków na drodze i jak przygotować rower do wyprawy. Mogliśmy dotknąć interaktywnych instalacji i przekonać się podczas pokazu, jak działają najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa.

Wartości niematerialne, jak Genius Loci, podążanie za sportowymi marzeniami przeplatały się z wartościami dotyczącymi zdrowia, bezpieczeństwa na drodze i rzeczywistym spojrzeniem na życie - JA na stadionach świata…