Saturday, 23.11.2024
Name days: Adela / Felicyta / Klemens
Idź do strony głównej Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach

Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Skalmierzycach

„Mój pamiętnik”

Wersja do wydrukuWyślij znajomemuWersja PDF

Realizacja innowacji pedagogicznej  w klasach II a i II b „Mój pamiętnik”

Z czym kojarzy się nam pamiętnik? Dla większości z nas to rodzaj książeczki, notesu, w którym przyjaciele, znajomi wpisują wiersze i cytaty na „wieczną pamiątkę”. Dawniej taki pamiętnik nazywano sztambuchem. Był on bardzo popularny od XVI w. Za historyczną kolebkę pisania sztambuchów uznaje się miejscowość Wittenberg w Niemczech. Kontynuując ten piękny szkolny zwyczaj od października do maja w roku szkolnym 2016/2017 uczniowie kl. II A i II B realizowali projekt edukacyjny „Mój pamiętnik”. Treści ujęte w projekcie zawierały się w działaniach tematycznych, które zachęcały uczniów do konstruowania różnych form wypowiedzi pisemnych. Zmierzały także do integrowania uczniów. W październiku dzieci przystąpiły do założenia pamiętników. Forma była dowolna. Uczniowie mogli zakupić pamiętniki, bądź wykorzystać do tego celu dowolny zeszyt. Zgodnie z kryteriami wykonano także kolorowe okładki do pamiętników. Następnie koleżanki, koledzy, nauczyciele, członkowie rodzin, wpisywali do pamiętników „wierszyki”, ozdabiając kartki pięknymi rysunkami. Każdy starał się, by jego wpis był najciekawszy i niepowtarzalny, bowiem szkolny pamiętnik to pamiątka na całe życie. Mile widziane były wierszyki własnego autorstwa. Obowiązkowy był także podpis autora wpisu i data.  Kończąc realizację projektu uczniowie wykonali zaproszenia na odczyt wierszyków, które zostały zapisane w pamiętnikach. Dzieci prezentowały na forum klas te, które wywarły na nich szczególnie wrażenie. Podsumowując projekt zorganizowano wystawę prac w holu szkoły. Pamiętniki dostępne były dla całej społeczności szkoły. Choć dla większości z nas pamiętnik kojarzy się z sekretnymi zapiskami, skrzętnie skrywanymi przed okiem ciekawskich, to tym razem podziwiane były przez uczniów i rodziców. Podsumowując projekt możemy stwierdzić, iż jego realizacja przyczyniła się do doskonalenia wśród uczniów kaligrafii, przestrzegania norm gramatycznych i zasad ortograficznych, wzbogaciła słownictwo uczniów o znajomość związków frazeologicznych. Pozyskiwanie wpisów to także doskonalenie współdziałania w zespole. Uważamy, że pamiętniki drugoklasistów stanowić będą w przyszłości „czas wspomnień” szkolnych lat, przyjaźni i radości. Wśród uczestników zgodnie z kryteriami oceny zostali wyłonieni zwycięzcy. Zostali nimi: z kl. IIA Natasza Kardas za największą ilość wpisów i Jakub Lisiecki z kl. IIB za najciekawszą stronę tytułową pamiętnika. Nagrody uczniom wręczyła Pani Dyrektor, której to obecność zaszczyciła nas podczas międzyklasowego odczytu złotych myśli. Tym miłym akcentem podsumowaliśmy oraz zakończyliśmy nasz wspólny projekt polonistyczny „Mój pamiętnik”.

Mówię do chwili

zatrzymaj się,

jesteś zbyt piękna, aby odejść.

Johann Wolfgang von Goethe

Autorki innowacji : Martyna Szabra i Danuta Szymczak